Stock Chart

Violine-Die Highlights - Berlin Classics BASICS
Nature One 2014-The Golden Twenty
WIZO
Punk Gibt's Nicht Umsonst! (Teil III)
ZZ Top
Deep In The Heart
Summer Club Charts 2014
Deep In The Heart

edel AG on track to becoming an all-round entertainment company with new investments

Monday, 21. May 2007
Edel AG – Pressemitteilung

Hamburg – In the first half (October 1, 2006 - March 31, 2007) of its 2006/2007 fiscal year (October 1, 2006 – September 30, 2007), edel AG continued its efforts to extend its target markets with new product groups from all areas of the entertainment market. CEO Michael Haentjes reports that the company has additionally entered the book segment with the successful acquisition of publishing company Moewig-Verlag, adding that edel will be continuing Moewig’s established range and addressing new segments and adding new products for the book market. Further investments are planned.

Declining sales in the German and international music market are reflected in a lower top and bottom line for edel AG in the first half of its 2006/2007 fiscal year. Michael Haentjes explained, however, that cash flow from operating activities was virtually unchanged over the first half of 2006. “Our ability to respond in good time to the sustained crisis afflicting the music market is paying off for us.  Capital spending aimed at offsetting declining music sales forms part of our two-pillar strategy of seeking profitable and risk-optimized growth via content and service. In this transitional phase, edel AG with its new business activities will be able to establish itself even more effectively as an all-round entertainment company.

In the first half of edel’s 2006/2007 fiscal year, consolidated sales contracted by 4% to EUR 71.7 million, down from EUR 74.7 million in the first six months of the previous fiscal year. EBITDA declined by 22% to EUR 7.5 million, down from EUR 9.6 million as of March 31, 2006, while EBIT dropped to EUR 3.8 million (March 31, 2006: EUR 6.3 million). EBT shrank by 48% to EUR 2.9 million (March 31, 2006: EUR 5.6 million). Consolidated net income for the year to March 31, 2007 came in at EUR 1.5 million, down from EUR 3.3 million in the year-ago period. Cash flow from operating activities stood at EUR 7.7 million, compared with EUR 8.8 million one year earlier. The Company invested EUR 2.1 million (March 31, 2006: EUR 3.6 million). Group cash and cash equivalents stood at EUR 17.0 million as at March 31, 2007 (March 31, 2006: EUR 10.0 million), with equity rising to EUR 48.0 million (March 31, 2006: EUR 38.0 million).

In 2007, edel music AG is investing a sum of EUR 16 million on extensions to the production and publishing activities of its subsidiary optimal media production in Röbel/Müritz (Mecklenburg-West Pomerania) to generate additional capacity for new areas of the entertainment market. Says Haentjes: “We want to extend our range of services again substantially and thus unlock new sales potential.”ss wir rechtzeitig auf die anhaltende Krise des Musikmarktes reagiert haben. Investitionen zur Kompensation der sinkenden Musikumsätze unterstreichen unsere Zwei-Säulen-Strategie, mit Content und Service auf ein profitables und risikooptimiertes Geschäft zu setzen.“ In der Phase des Umbruchs werde sich die edel AG mit neuen Geschäftsbereichen noch stärker als Entertainment-Allrounder etablieren.

Die Konzernumsätze sanken im ersten Halbjahr des Geschäftsjahres 2007 um 4% auf 71,7 Mio. EUR, im Vergleich zu 74,7 Mio. EUR in den ersten sechs Monaten des Vorjahres.

Das EBITDA sank um 22% auf 7,5 Mio. EUR, nach 9,6 Mio. EUR zum 31.03.2006, das EBIT ging auf 3,8 Mio. EUR zurück (31.03.2006: 6,3 Mio. EUR).
Das Ergebnis vor Steuern fiel um 48% auf 2,9 Mio. EUR ab (31.03.2006: 5,6 Mio. EUR). Der Konzern-Halbjahresüberschuss zum 31.03.2007 beträgt 1,5 Mio. EUR, nach 3,3 Mio. EUR im vergleichbaren Vorjahreszeitraum.

Der operative Cashflow betrug 7,7 Mio. EUR, nach 8,8 Mio. EUR im Vorjahreszeitraum. Das Unternehmen investierte 2,1 Mio. EUR (31.03.2006: 3,6 Mio. EUR). Die liquiden Mittel im edel-Konzern betrugen zum 31.03.2007 17,0 Mio. EUR (31.03.2006: 10,0 Mio. EUR) und das Eigenkapital erhöhte sich auf 48,0 Mio. EUR (31.03.2006: 38,0 Mio. EUR).

2007 investiert die edel AG 16 Millionen Euro in die Erweiterung des Herstellungs- und Verlagsbereichs der Konzerntochter optimal media production in Röbel/Müritz (Mecklenburg-Vorpommern), um zusätzliche Kapazitäten für neue Bereiche des Entertainmentmarktes zu erschließen. Haentjes: „Wir wollen unsere Dienstleistungsangebote noch einmal deutlich erweitern und damit neues Umsatzpotential schaffen.“